Sitta och jobba i hemstudion är helt underbart avkopplande och roligt!

Jag tänkte ge er som är intresserade en liten bild av hur jag jobbar i studion när jag ska spela in en låt, ny eller cover.

Jag börjar oftast i skissblocket och “ritar ner” ungefär min bild av hur låten ska vara uppbyggd. Detta oavsett om det är en cover eller en ny låt.
Jag har ju hittills jobbat mest med covers men intresset för att göra och spela in egna låtar har ökat den senaste tiden och jag håller ju som sagt på med en ny just nu.

Som sagt, först skissblocket, för att få en grov bild över hur låten ska vara uppbyggd.
Tonart, uppbyggnad av verser och refränger, solon, vilka instrument och vart de olika instrumenten ska in, vart körerna ska ligga och vilka trummor jag ska använda.

Sen kommer nästa steg med att spela in allt – och egentligen struntar jag i hur det låter mellan de olika kanalerna/instrumenten under den här fasen. Jag grovmixar endast, för att kunna fortsätta inspelningen av de olika instrumenten. Nej, det jag koncentrerar mig på under inspelningsfasen är att varje instrument och  sångtagning låter så “rätt” och bra som möjligt. Utan spelfel/sångfel och utan att det blivit nåt “överslag”/distat ljud. Det där med spelfel ska jag kommentera lite. Om det är små knasigheter så låter jag dem ofta ligga kvar eftersom det ger lite “liv” i musiken. Ingen spelar alldeles felfritt och det är dessa små, små variationer från det alldeles perfekta som gör att det känns intressantare.

Jag ser till att inte spela in sången för sent i kedjan. Jag vill att sången “ska få plats” och vill därför göra dom tagningarna innan jag ger mig på solon, bakgrundsinstrument och liknande som ska komma in “bakom” eller “på sidan om” huvudsången.

Först börjar jag med trummor och bas för att få en “botten” att jobba med och mot. Därefter lägger jag oftast på en eller ett par kompgitarrer som stöd till sångtagningarna.

Min studio är ju inte gigantisk stor utan är väldigt liten, så resurserna (gäller även pengar) är ju därefter Vill ni se vad jag har för prylar så har jag skrivit ner dem här.

Som trummor använder jag en “plugg” med samplade trummor, alltså inspelade trummor som låter otroligt verkliga. Jag tror faktiskt inte att vanliga dödliga hör skillnad på dessa och riktiga. Det skulle i alla fall inte gå att spela in lika bra hemma med “riktiga” trummor.
Trummorna/trumpluggen är av märket Addictive Drums och låter riktigt, riktigt bra (Majken, du som härstammar från Ismundsundet, nu borde jag få lite bonus på Addictive-produkter i fortsättningen 🙂 )

Trummorna läggs upp på ett flertal spår i musikprogrammet. jag lägger varje trumma för sig på en egen kanal för att få bra kontroll över alla delar. Dessutom finns det kanaler för “överhängsmikrofoner”, alltså mikrofoner som hängts upp alldeles ovanför trummorna, precis som man gör “live” i konsertsammanhang och studiosammanhang. Dessutom finns en kanal för “rumsljud” av trummor för att få den rätta akustiken på trumljuden.

Basen så, den spelar jag in själv och/eller kompletterar med en basplugg och i de fallen jag använder en basplugg så spelar jag in basen med hjälp av klaviatur. Jag har ett anslagskänsligt klaviatur som jag använder en hel del i studion eftersom mycket av ljuden som används styrs via midi.

Ja, gitarrerna då…
Alla akustiska gitarrer spelar jag in “akustiskt” med mikrofon, jag använder mina två mikrofoner som jag har idag, Studio Projects och Se Electronics X1.
För er som är intresserad av hur jag “mickar upp” mina akustiska gitarrer så sätter jag mikrofonen oftast mitt för hålet i gitarren riktad nånstans mellan 12 bandet och hålet. Avståndet mellan mick till gitarr har jag oftast på ca 20 cm. Vill jag ha lite fylligare gitarr så riktar jag lite mer mot hålet.

På en “ordinär” pop/rock/country-låt så har jag oftast mellan 3 och upp till 5-6 akustiska gitarrer. Jag spelar ofta in 2 gitarrer med samma spelsätt och panorerar ut dem lite åt varje håll, vänster, höger för att få lite “fylligare” gitarrkomp.
Jag komprimerar ett par-tre db vid själva inspelningen.

Sedan lägger jag ibland på en eller ett par elgitarrer som komp, allt beroende på låt. Jag använder oftast inte förstärkare i min studio utan spelar in genom en alldeles ypperlig pre-amp från EBS. Den ger ett otroligt varmt och fint ljud som jag sedan kan “processa” i musikprogrammet. Jag brukar komprimera ett par db vid inspelning.

Sedan blir det oftast sången som läggs på, utom i de fall jag jobbar med nytt material, då vill jag gärna sitta och jobba med pianot och/eller en gitarr för att hitta melodier.
På sången använder jag oftast Se Electronics X1-micken, men det händer att jag använder Shure SM58-an på låtar av lite “rockigare” karaktär.
Även sången ger jag lite kompression redan vid sångtagningen, sedan skär jag i EQ också i tagningarna. Jag tar bort allt under 100Hz. Detsamma gäller faktiskt både elgitarr och akustisk gitarr.

De lägre registren måste reserveras för bas, baskagge och andra lågfrekventa instrument.

Att jobba med EQ är faktiskt en av de viktigaste sakerna i en studio. Att se till att inte de olika instrumenten inklusive sången “krockar”.
När man jobbar med EQ så gäller det förresten att lyssna både enskilt på instrumenten/sången och tillsammans med de övriga delarna i låten.
Det här är en konst och det är bara “hard work” tillsammans med flitigt lyssnade av hur andra gjort samt lärande av andra som gör att man lär sig det.

När sång och körer är klara, så brukar jag ge mig på att lägga på solon, samt percussion-instrument, tambutiner, shakers och liknande.

Nästan klart då?!
Nej, nej! Nu börjar jobbet att få det hela att lira ihop och det tar minst lika lång tid som inspelningarna! Det är ett långt mixande och trixande för att få det hela att “sitta ihop”.

Jag mixar oftast i samma ordning som inspelningarna är gjorda. Dvs. jag börjar med trummor, sedan kopplar jag in baskanalen och lägger på gitarrerna och sedan sången ovanpå alltihopa. Körer ska ju också mixas in. Det händer rätt så ofta att jag helt enkelt tar bort någon kanal ur mixen för att det inte passar in eller blir “för mycket”. Det är en ganska bra regel både vad gäller kanaler, instrument och framförallt EQ att hellre ta bort än lägga till. Resultatet blir då oftast “renare”.

Vad gäller effekter så får man prova sig fram, det är inte alla som passar tillsammans. Det blir lätt en enda röra av allt om man använder för mycket. Men prova ska man göra – och inte vara rädd att ta ut svängarna och prova nåt nytt. Lyssna på andra, men prova med egna idéer så blir det ett roligare resultat.

När allt är mixat klart ska låten mastras, dvs de sista justeringarna på ljudbilden ska fixas och i professionella sammanhand så görs det i studio som har otroligt mycket bättre (och dyrare) utrustning än vi hemmapulare. Vid mastringen går man normalt inte in och justerar i ljudbilden per kanal eller instrument utan det gäller att få hela ljudbilden att “limma ihop”.
Men för min del så sker mastringsjobbet hemma hos mig. Dels för att jag vill lära mig mer om hur funkar men framförallt för att jag inte har råd att låta proffsen lägga sluthanden på alstren, även om det naturligtvis skulle ge ett bättre slutresultat, med högre nivåer på ljudfilen samt ett bättre ljud helt enkelt.

Jag använder sedan ett par år tillbaka Logic som musikprogram och trivs väldigt bra med det. Mycket att lära sig, men det kommer lite för varje gång man jobbar i programmet. Sedan läser jag “allt” jag kommer över för att lära mig mer om inspelning, mixning och om själva programmen.

Ja, det var en liten bild av hur jag jobbar med att “ta fram” en låt. Det blir många, många timmar för varje låt…