Vandring – Vålådalen 2010

Fjällvandring 2010

Årets ”familjevandring” blev kring fjällen vid Vålådalen. Vi som gick var Bengt, Susanne o Anton (11år).
Packning, Bengt ca 18 kg +kamera, Susanne 15,5 kg, Anton 10 kg.

Turen startade mitt i da’n lördag 7/8 och vi kom tillbaka till Vålådalen tisdag eftermiddag.

Dag 1, lördag 7/8:
Vi startar färden mot Stensdalsstugorna, solen skiner och det är 22 grader varmt! Vi skulle gå upp mot dessa stugor som dagsetapp var det tänkt, nu blev det betydligt längre än så…

Efter ca 5 kilometer stannar vi vid ett jättefint ställe vid Stensån, vid en klippa mitt i ån. Den platsen rekommenderas varmt för er som tänker gå denna sträcka. Perfekt rastplats!
Anton passar på att fiska och vi äter en god lunch där.
Vi traskar sedan vidare och hittar bl.a. det lutande trädet vid Stensån!

Lutande tornet i Stensån

Leden upp mot Stendalsstugan är väldigt mycket skog inledningsvis, det dröjer ett par timmar innan man börjar komma så långt att man får den rätta fjällkänslan. Men till slut så skymtar man fjällen som sakta växer fram och det ger en otroligt skön känsla.

Efter ytterligare ett par timmars vandring (har ingen exakt koll på hur lång tid det tog) så kom vi fram till Stendalsstugorna där vi stannar och pratar lite med stugvärden. Den rätta övernattningsstugan har ju brunnit ned här, så nu står en jättestor Moskoselkåta där istället.

Vi valde att inte tälta vid stugorna, det var alldeles för myggigt för att vi skulle trivas där…..

Efter kort vila fortsätter vi på leden mot Gåsen, stannar och äter middag på ett riktigt myggställe. Så det blev ingen lång middagsrast, det blev en ”stå-middag” (gående bord)….

Vi gick vidare och dagens etapp slutade inte förrän vi var upp på kalfjället, så dagens etapp blev 19 km. Lite för långt kanske…..

Vi slog läger i dalen upp mot Sjtäntja, på den västra sidan av Lill-Stensdalsfjället. Vi vek alltså av från leden mot Gåsenstugorna och gick över Vålån och stannade vid en fin plats för att tälta på.

Solnedgång över Lill-Stensdalsfjället Tälten. Ett Hilleberg Nallo och ett Hilleberg Akto... Kaffe och hårdbrödmacka med rökt fläsk...Mmm.....

Solnedgång över Stensdalsfjället, tälten Hilleberg Nallo 2 och ett Hilleberg Akto, och sist men inte minst kaffe och hårdbrödmacka med rökt fläsk!

Dag 2, söndag 8/8:
Dag 2 och 3 (och delvis dag 4) blev vandringar i oledad terräng, nåt jag gillar….

Uppstigning 08:15 i strålande sol!

Det blev en god grötfrukost invid en jokk, sedan morgontoalett i inte svinkallt men halvsvinkallt vatten… 🙂

Dagens vandring blev först till Stensdalstjärnarna där vi vilade och åt lunch. Vi stannade där ett par timmar eftersom vi var ganska möra efter gårdagens långa etapp och vädret var så underbart så det var riktigt skönt att sola och bada fötterna där!

På vägen mot nästa ”hållplats” hittade vi en rastplats som naturen själv hade fixat åt alla vandrare – bord och stolar klara att använda för att fika vid!
Kul!

Efter lunch gick vi vidare till en lite större tjärn med det fina namnet Lievkiesåajjantjåånne, en lite större tjärn, där vi slog läger denna dag. Där blev det lite fiske för Anton och sedan tog vi en kortare utflykt till på ett par kilometer för att titta ner mot Härjångsdalen där leden mellan Gåsenstugorna och Vålåstugorna går.

Dagens etapp landade på 12 km. Det blev tidig kväll då vi var rejält möra i benen idag. Vädret var toppen även hela denna dag!

Det är inte så gott om tältplatser i detta område, så det gäller att leta lite, men vi hittade en skaplig plats på östra sidan av tjärnen.

Dag 3, måndag 9/8:

Upp runt 08:10. Lite mer mulet väder, men inget regn.

Idag vänder vi åter i riktning mot Vålådalen. Vi ska gå mellan Lill-Stensdalsfjället och Smällhögarna. Vi följer den södra sidan av dalen för att inte hamna ner i den lite mer blöta terrängen i dalen. Vi tar det ganska lugnt idag. Det blir fler fika- och ”dricka-vatten”-stopp än vanligt idag. Den första dagen sitter i fortfarande, tillsammans med att det de första dagarna var ganska varmt. Solen tittar fram mellan varven men mestadels är det mulet.

Jag hittade en roligt färgad sten som jag bara var tvungen att föreviga – det är märkligt hur naturen kan få till det.

När vi kommer till Tvärån så stannar vi för natten innan vi hamnar nere i björkskogen, av rädsla för mycket mygg.
Det var rätt så myggigt där märkte vi, när vi var på väg upp…
..så vi tog det säkra före det osäkra och landade ovanför trädgränsen. Jag tycker mig se tydliga tecken på att trädgränsen flyttar sig högre och högre upp. Jag kan ha fel, men jag får den känslan….

..oj så skönt det är att ta av sig kängorna efter en dags vandring!

När vi slagit upp tälten och ätit middag, så såg vi hur regnskyarna började komma, så det var till att borsta lilla tanden lite snabbt och fixa sig för kvällen – därefter öppnade sig himlens portar 🙂 och det blev tidig go’natt i tälten.

Jag brukar förresten skriva lite varje kväll innan jag somnar om vad som hänt under dagens vandring. Alltid bra med lite komihåg i efterhand.

Dagens etapp 10 km.

Dag 4, tisdag 10/8:

Upp kring 8-tiden och fixa frukost. Det har regnat rätt så rejält under natten, allt utanför tältet är blött, även det man har i tältet blir blött när det är så fuktigt i luften. Frukosten avklaras sedan blir det lite bråttom att komma iväg eftersom det syns tydligt på molnen vad som väntar idag – just det – regn!

Så, precis när vi packat ihop och ger oss iväg så börjar det regna, regna mer och sedan ännu mer…
I början skurar, men sedan övergår det till ihållande regn som blöter ner allt, precis allt. Som tur är så är temperaturen rätt så hyfsad ändå, det man fryser inte när man går, men allt klibbar runt kroppen när det blir så blött….

Men vid 14.30-tiden (om jag inte minns fel) så var vi framme vid Vålådalen och de sista två kilometrarna kunde vi ta av regnkläderna och gå lite mer ”normalt” klädd. Det var otroligt skönt att få byta om när vi kom fram.

Visst, sista dagen var inte den mysigaste, men man får ta nån sån dag ibland för det känns otroligt tillfredsställande att ha fixat en sån här tur…igen!

Att vandra i fjällen är helt underbart! För kroppen och själen!

Tips! Så fort ni ser regn så dra på regnskyddet på ryggsäcken och se till att ta på regnkläder innan regnet kommer – det kommer fort!! Och det går faktiskt hyfsat bra att ”läsa” molnen och se att en skur är på väg. Vänta inte, ta hellre på regnkläderna några gånger för mycket än en gång för lite…

Tips! Mobiltäckningen är dålig för att inte säga obefintlig i stora områden i fjällen, så tänk på det innan ni drar iväg. Förvarna nära o bekanta om att det blir omöjligt att nå er…

Tips! Drick vatten ofta, det hjälper mot trötta huvuden och ger samtidigt en kort vilopaus – det finns gott om jokkar i fjällen – passa på att njuta av det renaste vatten som finns på detta jordklot!

Tips! När det regnar i fjällen så blir det otroligt halt på stenarna – dom blir ”snorhala”. Jag fick själv känna på det när jag skulle gå nerför en slänt sista dagen på turen. Jag halkade och föll ca 10 meter neråt innan jag fick stopp på mig själv – och det var nog bara turen som gjorde att jag ”höll ihop”. Det tog ett tag innan jag tordes resa mig, efter att ha känt efter att allt var någorlunda helt….och tankarna hinner fara iväg både hit o dit kan jag säga under dessa tio meter..

Några av de djur/ fåglar vi sett:
Ren, älg, grodor, råttor, fjällämmel, ljungpipare, fiskmås, falkar, korp, fjällripor, några änder (vet ej vad det var för sort).

..och lite blommor och mylta naturligtvis….

-Jaha, ska man inte få pinka i fred heller utan att dom där turisterna som drar omkring på fjälle´o fjolle´ska ta kort!
Would love your thoughts, please comment.x