Gåsen och Stora Härjångsstöten

Några dagar i fjällen kring Gåsen – Jämtland

Anton och jag drog iväg några dagar till fjälls för att vandra och gå upp på ett par toppar. Tanken var att ta det lugnt och gå upp på Stora Härjångsstöten en dag och Gåsen nästa dag. Men, vi var nog lite för pigga så vi klämde bägge topparna samma dag. Därför blev även turen lite kortare i tid än vi planerat. Men det får vi ta igen genom att dra iväg på nån fler tur.

Vi startade vid Storulvån och gick söderut mot Gåsån. De första kilometrarna är led seden kommer man ut på vägen mot Tjallingen och följer den i sex kilometer. Sådär lagom kul kanske men man får se det som en transportsträcka. Man hinner prata med varandra en hel del då i alla fall när man kan gå i bredd. Efter dessa första 8 kilometer så blir det led igen och den börjar med ett vad (om det är mycket vatten) men vi hittade ett ställa att hoppa över på stenar på så det gick bra i kängorna också. Leden mot Gåsån är väl upptrampad och väldigt lättgången. Sträckan Storulvån-Gåsån är 15 km. Vid Gåsån finns det vindskydd, nödtelefon och även utedass.
På så här upptrampade leder får man räkna med att möta en hel del andra vandrare också om det är vandringssäsong och även cyklister som trampar den sträckan. Egentligen lite för vältrafikerad för min del men det var den väg vi valde i år för att komma till vårt mål. Annars går jag lika gärna oledat och tar mig fram med hjälp av karta.
Lite fågelungar fanns efter leden också. Den stackars lille trastungen som satt på leden såg väldigt rädd ut.
(klicka på bilderna för att se dem i rätt storlek)

Från Gåsån blir det sedan lite uppför mot Gåsenstugorna som ligger ganska högt. Vi valde att tälta ca 1,5 km från dessa stugor.

Det var blåsigt och kallt när vi kom fram och efter middag och kvällsfixande så var det riktigt skönt att krypa ner i sovsäcken och värma sig.

Dagen efter drog vi iväg mot Gåsenstugorna och pratade en stund med stugvärdinnan. Molnen hade legat täta över toppen på Stora Härjångsstöten hela morgonen och förmiddagen men mitt i dan började det lätta lite så vi bestämde oss för att ge oss iväg upp mot toppen – och tur var det för allt eftersom tiden gick så lättade molnen och väl däruppe var det strålande väder med fri sikt åt alla håll.

Det var väldigt mycket snö kvar trots att vi nu var i andra halvan av juli och när solen tittade fram blev det riktigt ljust och man fick kisa för att kunna titta – solglasögon hade kanske varit bra.

Det tog cirka 2,5 timme upp till toppen för oss. Sedan tog det nog lika lång tid ner igen. Vi tog det lugnt, stannade och fikade, njöt av vidderna och utsikten och tittade på fåglar och alla renar som fanns i sluttningarna på vägen ner. Det finns även en hel del fina växter och blommor att titta på – det är faktiskt en fascinerande fauna uppe i fjällen.

Det var en magisk utsikt från denna topp och jag kan verkligen rekommendera att gå upp på om ni är vid Gåsen. Toppen är 1626 m.ö.h., alltså en av de högre i Jämtlandsfjällen.

Det är fantastiskt fina vyer mot Sylarna och Helagsfjällen. Sylarna är förresten ett mål att klara av lite längre fram när det passar. Att gå på skidtur i dessa områden på vårvintern är nå’t jag också längtar till att få uppleva.

På vägen ner åkte vi kana på hälarna över några snöområden. På en av bilderna här nedan ser man även hur renarna väljer att lägga sig i snön och vila. Svalkande skönt!

Väl nere vid Gåsenstugorna så gick vi in i den lilla affären och köpte oss en godbit och satte oss ner och funderade på om vi skulle ta Gåsentoppen på en gång och vi bestämde oss för att gå dit upp också där på seneftermiddagen. Gåsen är 200 meter lägre, dvs 1426 m.ö.h. På vägen upp började dimman/molnen svepa in och när vi var upp på toppen var det heltjockt. Så där uppe fick vi bara skymta lite utsikt innan det var helt stopp på sikten. Och som vanligt när det blir dimma så blir det svårt att lokalisera sig så vi gick ganska fel på vägen ner mot tältet. Det blev ett par kilometer extra att gå för oss. Men vi fick ju se lite mer av området då i alla fall! Middagen på kvällen då var riktigt god kan jag lova efter dessa turer under dagen. Det var hemtorkad köttfärs med potatismos. Det regnade en del under den här dagen också och i fjällen på regnet snabbt som tusan. Ser man skyarna så är det till att snabbt ta på regnkläderna. På tal om regnkläder så måste jag säga att mina nya Houdini Surpass skalbyxor var helt suveräna. Enkla att ta på och av och andades fantastiskt bra. Så det köpet ångrar jag inte.

När man är ute i fjällen gör man av med stora mängder vätska så se till att dricka med jämna mellanrum. Det är världens godaste vatten så passa på att njuta. När man går på topptur kan det vara bra att ha med sig vattenflaska också eftersom det sällan finns rinnande vatten närmare toppen.

Nästa dag vaknade vi till total ”tjocka” i luften men allt eftersom solen steg så lättade molnen och det blev en riktigt fin dag. Eftersom våra mål (Stora Härjångsstöten och Gåsen) redan var avklarade så bestämde vi oss ganska snart att gå tillbaka till Storulvån. Från tältplatsen till Storulvån var det 18,5 kilometer.

Handölan med Helags i bakgrunden.
Torkade kantareller var en delikatess att ha med och smörsteka. Gott!
...och här sitter jag och funderar...
…och här sitter jag och funderar…

De tre dagarna innehöll både kallblåst, regn och sol. Omväxlande som det kan vara i fjällen.

En eloge till sonen som inte klagade en enda gång under tiden trots att det blev många kilometer på dessa tre dagar! Vi gick ca 60 kilometer…

Jag och Anton uppe på toppen.

Would love your thoughts, please comment.x